DRAGONFLY 32 SUPRIME

Maj 26, 2014 @ 23:11:10   Foto SEARCHMAGAZINE

1 AV 14

I FOKUS DRAGONFLY 32 SUPRIME 

Det är ingen hemlighet att redaktionen har viss förkärlek för flerskrov. När Dragonfly kom med en ny modell var vi självklart nyfikna på resultatet och det var inte utan förväntningar som vi satte oss i bilen och körde mot Ellös på Orust. Väl på plats träffade vi Oscar Helgeson från Dragonfly Sverige. Båten låg vid bryggan. Det blåste byig vind med ett medel på cirka 17 knop. Perfekta förutsättningar för vad som komma skulle.

Dragonflys 32-fotare ger ett slående första intryck. Den ser modern ut från alla håll och kanter, har rena linjer och balkarnas böjda design samt den raka stäven ger en tuff och nästan aggressiv utstrålning.
   Tillverkaren är danska Quorning Boats. Familjeföretaget grundades 1967 av Børge Quorning och idag drivs det av sonen Jens. Under årens lopp har man tillverkat närmare 900 båtar av olika slag men sedan 80-talet har allt fokus legat på trimarankonceptet Dragonfly. Idag bygger man enbart efter order. Varvet kan skryta med en rad utmärkelser och båten, som vi tittar närmare på här, har fått utmärkelsen Yacht & yachting awards och nominerats till årets Yacht of the year.

 

Dragonfly 32 är en vidareutveckling av varvets fällbara trimaranserie och tanken med modellen är att fylla gapet mellan den mindre och trailerbara 28-fotaren och den större och lite lyxigare varianten på 35 fot. Man ville ta fram en båt med modernt utseende och hög prestanda, utan att tumma på säkerheten. Och enligt Oscar har man lyckats. ”Hon är snabbast i familjen. Redan i svaga vindar går hon upp på två skrov och skjuter i väg, hon klarar hög sjö och ger en stabil och mjuk gång.” Vi kastar loss och lämnar bryggan för att skapa vår egen uppfattning.

 

   Det märks att någon har tänkt till ordentligt var linorna skall gå och trimpunkterna sitta. Däcket är snyggt och prydligt. Samtliga fall och linor leds till sittbrunnen vilket förenklar arbetet ombord, inte minst vid shorthandedsegling. Båten levereras som standard med ett krysställ med storsegel och fock i kolfiber/aramid från Elvström. Båtar som säljs till Sverige kan som tillval fås med segel från Grans loft i Stockholm. Storseglet har ingen kick. Istället finns en preventerlina med utväxling på respektive akterbalk för att dra ner bomnocken och stänga toppen av storen. En sak som vi noterade var den höga lasten i storskotet. Dessutom hade vi önskat aningen större spelrum för travaren. Men det är säkert en vanesak?

 

   För att öka säkerheten har man breddat båten, gett sidoskroven mer volym och förlängt dem i fören för att skapa mer stabilitet på undanvinden och förebygga dyktendenser. 32:an är, liksom Dragonflys övriga modeller, utrustade med det egna ”swing wing system” som gör det möjligt att veva in skroven så att de lägger sig längs med mittskrovet. Systemet minskar båtens bredd med cirka 50% vilket underlättar hanteringen i smala hamnar. Likaså möjligheten att lyfta centerborden och roder. Värt att notera är att vi inte kunde känna något glapp centerbordet och då har båten seglat i över ett år.

 

   För att nå upp till båtens maximala prestanda måste man ha mycket tid på vattnet men skall man bara ut och cruisa i skärgården känns hon lättseglad och säker. Med sina 3,3 ton är hon lätt på gasen, samtidigt förlåtande. Vi stressar bärkraften i läpontonen genom att falla av från bidevind till halvvind, pontonen gräver ner sig men poppar upp igen utan större dramatik.

 

   Några detaljer som vi fastnar för lite extra är möjligheten till integrerade solceller och elmotorn som tillval. Kul med tillverkare som tar steget in i framtiden. Men vad som passar bäst beror naturligtvis på plånbok, miljötänk och hur man seglar.

 

   Båten är utan tvekan styv. Tyst. Och snabb på undanvinden. Det är en fantastisk känsla att göra 18 knop på ett civiliserat sätt. Det skvätter inte, knakar inte, och sprutar inte vatten. Man flyger lugnt fram över vattenytan. Med en kryssvinkel på 30 grader skenbar vinkel nådde vi bra fart och VMG. Som bäst loggade vi 8 knop.

 

   För att skapa mer rymd inne i båten har man flyttat ut fribordet, sänkt golvet och gett ruffen en aning mera höjd. Längst fram i båten hittar vi en förpik möblerad med dubbelkoj. Akter om förpiken finns en toalett med möjlighet till dusch. I salongen finns det plats för 8 personer runt bordet. Babordssoffan går att bädda upp till dubbelkoj. Man har utnyttjat båtens båda sidor till pentry varav den ena går att göra om till navigeringsstation. Längst bak har man tagit bort sittbrunnsdurken för att ge plats åt en större akterhytt. Båten mäter 1,93 meter i salongen.


   Ytterskroven utgör båtens största stuvutrymmen och man kommer åt dem via en lucka i vardera pontonens däck. Här kan man förvara det mesta som man kan tänkas vilja ha med sig på en semestersegling. Man kan dock inte bo i dem eftersom de är helt lufttäta när luckorna stängs.


   Dragonfly 32 Supreme håller hög kvalitet och prestanda. När det kommer till design kan man alltid ha synpunkter på små detaljer men överlag får både utseende och funktion toppbetyg. Man har gjort det mesta möjliga av utrymmet i ruffen men trots smart inredning får man inte känslan av att det är en stor båt. Det får man dock uppe på däck. Båten är utan tvekan ett väl genomtänkt koncept. Grundpriset för segelklar båt ligger på 2,4 miljoner inklusive moms, fullt utrustad cirka 3 miljoner. Det är mycket pengar för 32 fot, men man får precis det man betalar för. Dessutom håller Dragonflys båtar ett bra andrahandsvärde.

 

SPECIFIKATION

 

Dragonfly 32 Supreme testades av Danny och Philip Blanco på redaktionen.
















































KOMMENTERA

jamesjackPosted June 01, 2017 at 10:11

i read a lot of stuff and i found that the way of writing to clearifing that exactly want to say was very good so i am impressed and ilike to come again in future.. como ganhar dinheiro
Reply
jamesajckPosted June 01, 2017 at 15:05

I have perused your article, it is exceptionally instructive and accommodating for me.I respect the important data you offer in your articles. A debt of gratitude is in order for posting it. emergency plumbing
Reply
jamesjackPosted June 01, 2017 at 18:53

I have perused your article, it is exceptionally instructive and accommodating for me.I respect the important data you offer in your articles. A debt of gratitude is in order for posting it...! emergency plumbing
Reply
jamesjackPosted June 01, 2017 at 19:23

i read a lot of stuff and i found that the way of writing to clearifing that exactly want to say was very good so i am impressed and ilike to come again in future emergency plumbing
Reply
jamesjackPosted June 01, 2017 at 19:57

Great job for publishing such a beneficial web site. Your web log isn?t only useful but it is additionally really creative too. There tend to be not many people who can certainly write not so simple posts that artistically. Continue the nice writing emergency plumber
Reply
jamesjackPosted June 02, 2017 at 19:53

I am exceptionally delighted in for this web journal. Its an instructive theme. It help me all that much to take care of a few issues. Its chance are so phenomenal and working style so fast. ..!! viagens
Reply
jamesjackPosted June 04, 2017 at 01:42

Much thanks to you such a great amount for sharing this incredible blog.Very motivating and supportive too.Hope you keep on sharing a greater amount of your ideas.I will love to peruse..!! Home Valet Service
Reply
jamesjcakPosted June 04, 2017 at 09:41

Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feed and I hope you post again soon. Big thanks for the useful info Careers Guru ..! Home Valet Service
Reply
james jackPosted June 05, 2017 at 17:07

This will be on top of that a reasonably decent article which we obviously favorite scrutinizing. Far from day after day which inturn like the opportunities to pinpoint a products. goo.gl/GLvHsa
Reply
jamesjackPosted June 07, 2017 at 16:10

He also avoids using unnecessary dog training methods, even if they’re not cruel. For example, many dog trainers use clickers, which don’t hurt the dog in any way but instead click in order to communicate with the dog...! http://www.valenscube.com/guide-choosing-perfect-diamond-ring/
Reply
jamesjackPosted June 15, 2017 at 19:15

Great post i must say and thanks for the information. Education is definitely a sticky subject. However, is still among the leading topics of our time. I appreciate your post and look forward to morelam phim quang cao
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Gasexplosion,...

Ibland överraskar ni läsare med vilka inlägg som visar mest intresse. Det är lätt att tro att vi som skribenter kan förutspå vilka inlägg som kommer ...

Sveriges största seglingstävling fö...

Här följer ett pressmeddelande med information kring starten av Sveriges stö...

Artemis Youth Racing startar i RBYA...

Nu är det äntligen dags för våra unga seglare att starta i Redbull Yo...

GIRAGLIA ROLEX CUP (2017)

Starten av årets Giraglia Rolex Cup offshore race (den 65:e i ordningen) har gå...

Flytvästen som bräcker allt (video)

Säkerheten under America's Cup är rigorös och lagen arbetar aktivt med att ...




















































x