M-32

Februari 15, 2012 @ 22:26:22   Foto SEARCHMAGAZINE

M-32
1 AV 7

I FOKUS M-32

 

M-32 är en lätt, styv och snabb allroundkatamaran skapad av Göran Marström på Marström Composite. Grundstrukturen är väl genomarbetad och bygger på många års erfarenhet samt produktionerna av A-Catta, M-20 och eXtreme40. Båten vänder sig framför allt till människor som söker en häftig dagseglare och längtar man efter en seglingsupplevelse utöver det vanliga med mycket fart utan att behöva stå i trapets bör man ta sig en närmare titt på katamaranen M-32.

 

  Det är bråda dagar på Marström Composite. Företaget är i full färd med att färdigställa de förbeställda katamaranerna – ett arbete som varvas med provseglingar och förberedelser inför regattapremiären på Gardasjön i början av september. Vi är naturligtvis nyfikna på deras nya M-32 och kontaktar mannen som ligger bakom projektet; Tornado- och kolfiberlegenden Göran Marström.

 

  Många upplever att flerskrov fått renässans, genom Americas Cup och återinförandet av katamaranklassen till OS 2016. I Görans värld är båttypen ständigt aktuell.

 

  Göran växte upp i Åtvidaberg. Han blev tidigt intresserad av båtar och segling och inledde sin seglarkarriär på en liten skogsjö. Trots att de initiala förutsättningarna inte var särskilt stora tog han sig till OS där han framgångsrikt tävlade i Tornadeklassen under ett drygt decennium. Det var också Tornadon som ledde honom till kolfibertillverkning. – Det var svårt att bygga Tornadon stark nog med konventionella metoder på grund av dess låga vikt och den problematiken funderade jag en hel del på i början av 80-talet, berättar Göran. Och det är just det som Marström Composite har blivit världsledande inom, att bygga starka och lätta kolfiberprodukter med en speciell teknik som kallas Autoclave-Prepreg. – Tekniken ger ett mycket starkt och lätt material med hög kvalitet, man vet att det är helt uthärdat när det är klart och dimensionerna ändrar sig inte, berättar Göran och fortsätter. Kolfiber har skapat möjlighet att bygga starka men samtidigt tillräckligt lätta konstruktioner för att nå de hastigheter som krävs för att vinna race. Vikten är nyckeln till att gå snabbt på vatten.

 

  Målsättningen med projektet M-32 har varit att ta fram en allroundkatamaran som är lätt, styv och snabb med en segelkonfiguration som gör det möjligt att segla inomskärs men också ute på havet. Den skall vara lätt att hantera både i vattnet och på land samt lätt att förflytta. Grundstrukturen är väldigt genomarbetad och bygger på många års erfarenhet samt produktionen av A-Catta, M-20 och eXtreme40. M-32 är dock helt och hållet en Marströmdesign. – I M-32 har vi samlat all kunskap vi har, berättar Göran. Vi har fokuserat på vikten och enkelheten. Många upplever att man måste göra avkall på vissa prestandahöjande funktioner när man bygger lätt men jag håller inte med. Vi vill att folk skall känna sig motiverade att segla ofta och även flytta på båten och då måste det vara lätt, menar Göran.

 

  Båten är byggd för att seglas på tre personer och det behöver man vara om man skall få ut det mesta möjliga av katamaranen även om det är möjligt att segla henne på två. Marström ser framför allt två kategorier av framtida M-32 seglare, dels gruppen som söker en häftig dagseglare, dels personer som är intresserade utav kappsegling. Parallellt med lanseringen av M-32 kommer Marström att bygga upp en entypsklass för racing. Drömmen är en entypsklass med mycket gemenskap där det är roligt att vara med även om man inte är bäst. M-32 är även ett alternativ för människor som vill ha det där lilla extra, en seglingsupplevelse utöver det vanliga med mycket fart utan att behöva stå i trapets.

 

  Det finns en hel del kvar att upptäcka och analysera när det gäller M-32 men hitintills har provseglingarna motsvarat förväntningarna. – Vi har sett att man kan hålla bra fart på kryssen trots att det går lite sjö och att de asymmetriska centerborden hjälper till att ”lyfta” förstäven. På undanvinden går det att segla riktigt fort med bara storseglet. Vi har än så länge bara hissat gennakern i lättvindsförhållanden. Vi har inte heller provat att kapsejsa henne men då båten är lätt och masten tät är tanken att man skall kunna få över henne för egen maskin.

 

  Kommer vi att se båten i Sverige framöver? – Absolut, vi kommer att åka till Gardasjön de två första veckorna i september. Det blir regattapremiär vilket känns väldigt spännande. Efter Garda finns det möjlighet att komma och provsegla båten i Västervik. Vi kommer att hitta på en rad aktiviter för att lansera båten men det vi vill göra nu är att ge så många som möjligt chansen att provsegla.



























KOMMENTERA

CarrotDealsPosted March 17, 2017 at 05:39

great article..thnks for the info. I found a new cool website for discounts. checkout Reply
kamalPosted March 19, 2017 at 03:36

when is easter
happy easter 2017
happy easter images

Reply
AlexPosted March 22, 2017 at 15:49

When i ordered on your web page on the other hand setting concentration simply somewhat minor submits. Rewarding technique for near future, We are book-marking whenever get men and women down comes up available. essay writing service price
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

Ny typ av tilläggning: Polack style

Även fast seglings sägs vara miljövänligt måste vi använda motor nån gång under resan. Det blir nästan säkrast för alla att slippa s...

​Allt för sjön 2017 - en höjdpunkt ...

Pressmeddelande från Stokholmsmässan: Förra helgen avslutades Allt fö...

Norge bygger världens första tunnel...

Lastfartygsvägen längs Norges kust är farlig och det är många ol...

Horizontseglarpodden forskar i Sear...

Härliga helg och ännu mer poddtips! Till lördagsfrukosten idag kanske senas...

I huvudet på en taktiker - Quantum ...

Quantum Racing fungerar i princip som Quantum Sails testpanel på vattnet i sin TP52a...
















































x