VALUE BOATS X-99

Oktober 27, 2013 @ 10:58:12   Foto SEARCHMAGAZINE

X-YACHTS X-99. Foto Search Magazine
X-YACHTS  X-99. Foto Search Magazine
1 AV 3

Artikeln publicerades i #3 2012.

 

VALUE BOATS är en artikelserie där vi lyfter fram segelbåtar på begagnatmarknaden och nu har turen kommit till X-Yachts X-99. Till vår hjälp har vi Carl-Johan ”Calle” Pihlgren.

 

I Sverige finns cirka 70 X-99:or varav ett 10-tal kappseglar aktivt. Produktionen startade i mitten av 80-talet och höll på fram till 2004. Under 2003 levererades nummer 600 som är bland de sista båtarna som byggdes. Skrov och däck är en sandwichkonstruktion med divinycell som distansmaterial. Kölen är fäst med 8 rostfria bultar och består av järn upptill och bly nertill. Masten är genomgående med dubbla spridare och maststag. Båten har successivt uppdaterats; 1990 fick den en stålkonstruktion i botten samtidigt som man gick från Bukh till Volvo Penta och satte aluminiumramar runt fönstren. 1996 uppdaterades däckslayouten, man gav båten en ny vattenlinje och ny typ av dubbla rutor på ruffsidan.

 

När man går ner i båten har man pentryt till babord och navigationsbord på styrbord sida. Salongen har två längsgående soffor. För om salongen finns toalett och garderob samt förpik med två kojer. Akter om nedgången är det öppet. I centrum av aktern finns en dubbelkoj. Kojen går inte ut till skrovsidorna vilket gör att det finns stuvutrymme både till babord och styrbord om kojen.

 

Carl-Johan ”Calle” Pihlgren har seglat X-99 sedan 2006 och det var kombinationen ”aktiv kappsegling i entyp och semestersegling” som lockade. – Jag gillar kappsegling som avgörs på vattnet och då det redan fanns ett gäng X-99:or på plats föll sig valet av båt enkelt. En fördel med att klassen är så flitigt kappseglad är att det finns ett stort utbud av begagnade segel att köpa. Förra året köpte jag en genua i nästan nyskick för 6000 kronor och en användbar spinnaker för 1300, avslutar Calle.

 

Just nu på Blocket.

 

Båtspecifikation

Konstruktör Niels Jeppesen

Längd 10,0 m

Vattenlinje 8,5 m

Bredd 3,0 m

Djupgående 1,75 m

Deplacement 2,9 ton

Fenköl 1,2 ton

Storsegel 32,2 kvm

Genua 30 kvm

Kryssfock 20 kvm

Stormfock 8,5 kvm

Spinnaker 78 kvm

SRS: 1.254 (Mättalet är baserat på teoretisk data och de allra flesta båtar skulle hamna lägre om var och en tog ut individuellt mätbrev.)
Maxfart kryss: En riktigt bra dag med 7 meter och platt vatten kan man komma upp i 7,2 på loggen.
Maxfart undanvind: 15 knop
Begagnatpris från 300 000 kr. Mer moderna exemplar kostar upp till 600 000 kr.

Svagheter? Inga speciella. Allmänt slitage och andrahandsskavanker.

”X-99:ans något större kölblad gör att hon kan hålla bra höjd. – När vi håller den höjden som vi vill ha på kryssen klarar inte ens en båt som First 40:an att gå lika snabbt vilket gör att man även som liten båt kan hävda sig bland stora båtarna utan att bli totalt överkörd.” – Carl-Johan Pihlgren

....
PRENUMERERA













KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

VECKANS 5 MEST LÄSTA: Svenska segla...

Det är alltid intressant att summera föregående vecka utefter vad som var mest läst på hemsidan. Av erfarenhet vet vi på redaktionen vad ni läsare tycke...

MARSTRAND BIG BOAT RACE. Foto Search Magazine

HAR DU KOLL PÅ SVENSKA KAPPSEGLINGA...

Har du koll på svenska kappseglingar? Det kan du ha ny...

HAR DU KOLL PÅ SVENSKA KAPPSEGLINGA...

Har du koll på svenska kappseglingar? Det kan du ha ny...

HAR DU KOLL PÅ SVENSKA KAPPSEGLINGAR?

Har du koll på svenska kappseglingar? Det kan du ha ny...

Efter två månaders arbete: Hugo Bos...

Det har gått strax över två månader sedan Alex Thomson gick i m&ari...
















































x