CARLO BARONCHINI

Foto Carlo Baronchini
1 AV 6

SLIDING DOORS

Portfolio är en artikelserie där vi lyfter fram fotografer och seglingsfotografi. Den här gången stiftar vi bekantskap med italienaren Carlo Baroncini. Vill du se mer av Carlos bilder går du in på www.carlobaroncini.com. Du kan också besök hans fantastiska galleri i Sestri Levante vid medelhavskusten i vackra Ligurien, nordvästra Italien.

Carlo växte upp i Rom och introducerades tidigt till fotografiets värld genom sin äldre bror. Så länge han kan minnas har han gått omkring med en kamera i handen och när han ser tillbaka på sitt liv gör han det genom de olika kameramodellerna. Trots intresset dröjde det många år och ett tjugotal andra sysselsättningar innan han tog steget. – Det har jag inte ångrat en dag. Jag älskar mitt yrke, säger Carlo. Vilket också syns i hans bilder.

Första uppdraget som liten pojke var att bevaka Roms lokala musikscen men när han väl beslutat sig för att bli fotograf var det stadens politiska scen som lockade. – Det rådde valtider i Rom och jag bevakade politikerna som talade till folket på gatorna, berättar Carlo och fortsätter. Jag sålde bilderna till tidningar och bildbyråer och ett par månader senare fick jag mitt första riktiga jobb som fotograf på den nationella bildbyrån Ansa. Det blev början på en karriär som nyhetsfotograf och Carlo fick uppdrag från allt mellan sport, Vatikanen, kändisfotograferingar till brott. Sakta men säkert började han upptäcka sin egen stil som han fick chans att utveckla på den franska bildbyrån AFP, Agennce France Presse. – Men de mest intressant jobben har jag gjort som frilansare. En av de roligaste perioderna i min karriär var när jag bevakade de stora fotbollsmatcherna runt om i Europa, berättar Carlo.

Carlo flyttade till Sestri Levante. En dag kom en man till galleriet för att framkalla foton som visade sig vara de mest fantastiska bilderna från en världsomsegling. Veckan därpå följer Carlo med mannen till Sardinien och Maxi Yacht Rolex Cup för att fotografera segling. – Första dagen bjöd på 30-35 knop vind och 2-3 meter höga vågor. Efter en halvtimme i pressbåten hade jag fått nog. Jag hade skadat två revben och mådde så illa som jag aldrig gjort tidigare. Det var som den värsta tänkbara mardrömmen och jag ville bara hem. Jag studsade runt i ribben och tog några slumpvisa bilder för att fördriva tiden. På natten, när smärtan var som värst, började jag gå igenom bilderna. Det var de bästa bilderna jag tagit någonsin. Utan att veta någonting om varken båtar eller segling. För mig är det där fortfarande ett mysterium och så vill jag att det förblir.

Vill du se mer av Carlos bilder går du in på www.carlobaroncini.com eller facebook.com/fotoarcobaleno. Och har du vägarna förbi Sestri Levante är ett besök i hans galleri på Via XXV Aprile ett måste.

Carlo Baronchini

”Bilden är tagen från helikopter under Les Voiles de Saint-Tropez. Jag söker gärna en annorlunda vinkel och lämnar gärna en del åt fantasin. Båten är en vacker Wally Esense på 143 fot.” – Carlo Baroncini

“Bilden är tagen från en höjd bakom galleriet. Jag var egentligen ute efter solnedgången som såg ut att bli något alldeles extra denna kväll. Båten fångade min uppmärksamhet och jag började experimentera. Solnedgången blev aldrig så spektakulär som jag hade hoppats på men istället kom jag hem med den här bilden.” – Carlo Baroncini

Calro Baronchini

“Marocco. En promenad i öknen. Bilden är tagen under en resa som jag arrangerar årligen för människor som vill förkovra sig i sitt fotograferande. En fantastisk plats. En natt i ökning är något man aldrig glömmer.” – Carlo Baroncini

Carlo Baronchini

”Som fotograf måste man vara både skicklig och ha tur. Jag visste vad jag var ute efter och väntade in rätt ögonblick för att få med spinnakern bakom fyren. Jag är ganska nöjd när jag ser en liten reva i seglet och på bara några sekunder slits seglet i stycken. Den här bilden är tagen under Loro Piana Superyacht Regatta och båten, Zefira, är 163 fot och har bland de största spinnakrarna i världen.” – Carlo Baroncini

“Firefly, en mycket vacker båt. Varenda detalj är designad till perfektion.” – Carlo Baroncini

All images by Carlo Baronchini

KOMMENTERA

asdPosted September 21, 2017 at 16:13

Interesting and amazing how your post is! It Is Useful and helpful for me That I like it very much, and I am looking forward to Hearing from your next.. Plumber in Roswell, Ga
asdPosted September 23, 2017 at 16:07

Thanks for the blog loaded with so many information. Stopping by your blog helped me to get what I was looking for. new futura showroom
hllysmths01Posted September 24, 2017 at 02:03

Simply wonderful webpage this is full of useful details and support. Thanks for discussing at home workouts
dorthtlys01Posted September 24, 2017 at 02:17

I found your this effective post male enhancement pills
bellaPosted September 24, 2017 at 04:31

Exceptional and enjoyable support, thank you for article see here
asdPosted September 24, 2017 at 15:09

Thanks for the nice blog. It was very useful for me. I'm happy I found this blog. Thank you for sharing with us,I too always learn something new from your post. new futura singapore
annbrownePosted September 25, 2017 at 09:49

Very significant publish I love this website dukes palm jumeirah
GabriellePosted September 25, 2017 at 11:39

This content did excite me I will be looking forward to more. how to settle with IRS
daniPosted September 25, 2017 at 14:37

Your website is really cool and this is a great inspiring article. new futura condo
daniPosted September 26, 2017 at 10:15

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing blog that understand the value of providing a quality resource for free. Ad Formats Mediapulsertb
GloriaPosted September 26, 2017 at 12:51

I have bookmarked this page for future use. Thanks and keep blogging truly helpful articles, please. Shakeology review

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

JUST NU: Martin Strömberg seglar Vo...

Här följer ett pressmeddelande från Volvo Ocean Race: Seglaren Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2017-18 med laget ”Turn the Tide on Plastic&rdq...

Lista: Varför vi älskar att segla p...

När de första kalla vindarna kommer efter sommaren kan det vara bra att bli p&ar...

Den perfekta söndagsutflykten - näs...

Brilliant. Samtidigt så enkelt. Det enda som saknas är ett segel. ...

Ny räddningsväst med livsele från Spinlock.

PRYLNÖRD?

Här tar vi en titt på

Hallberg-Rassy 340 gjorde världspremiär på Öppet Varv 2017.

Nyheter på båtmarknaden

Jag växte upp i en Volvofamilj. Mina kusiner körde SAAB. Min bästa kompis p...