HP 1030

Februari 15, 2012 @ 22:20:46   Foto SEARCHMAGAZINE

HP 1030
1 AV 7

I FOKUS HP 1030

 

HP 1030 är en svenskdesignad cruiser racer från High Performance Yacht med bas i Henån. Företaget drivs av Hans Pettersson. Hans började som 6-åring i optimistjolle och fortsatte sin seglarkarriär med GKSS Eka, Stjärnbåt, Folkbåt och H-båt. Han är en entreprenör och visionär inom svensk segling och var tillsammans med konstruktören Carl Beyer den drivande kraften bakom CB33, CB365 och CB66. Han har bestämda åsikter om mycket och återkommer gång på gång till vikten av ”mycket seglingsupplevelse till en rimlig kostnad” som är grundkonceptet bakom HP 1030.

 

    Augustivädret har på västkusten präglats av stora kontraster och bjudit på allt från strålande sol och stiltje till hård vind, åskbyar och hällande regn. Den här morgonen är inget undantag och trots en något osäker prognos styr vi mot Orust för att bekanta oss med HP 1030. Vi kör av vid Stenungsund, korsar vackra Orustbron och välkomnas av skylten Bästkusten. Vi fortsätter mot Henån och tar av till vänster mot Kungsviken. Här och var syns spår av den långa båtbyggartraditionen som präglat området ända sedan vinkingatiden och det är ju ingen hemlighet att varv som Hallberg-Rassy, det nyligen konkursdrabbade Najad, Malö Yachts, Nord West Yachts och Regina af Vindö Yachts har sina rötter i den orustska myllan. Cirka 80% av produktionen av fritidsbåtar i Sverige kommer från varven på Orust och båtsektorn står för mer än 50% av industrijobben i kommunen.

 

    Vi anländer till Kungsvikens hamn och målet för vår utflykt utmärker sig rejält med sitt stålgråa skrov och kolfibermast. Hon ger direkt intrycket av en sportig, väldesignad båt med ren däcklayout där krutet lagts på seglingsprestanda och hanterbarhet. Under däck hittar vi en akterkabin, toalett, en salong med pentry och en förpit. Totalt finns 6 fullängdskojer ombord. Inredningen är enkel. Den eldrivna inombordaren är placerad tillsammans med fyra batterier bakom stegen. Ett batteri motsvarar ungefär en timmes resa under normaldrift.

 

    Riggning av storsegel och fock går fort och med bara en knapptryckning är motorn igång. Vi glider alldeles ljudlöst ut ur hamnen. Hans berättar att motorn kan fungera som en generator och två timmar ger i runda tal en halvtimmes extra motordrift. Hon är tystgående på låga varv men når mer normala ljudnivåer på högsta. Motorkraften justeras med ett vred. Båten har ett frihängande roder och man kan vända på rorkulten så att den vetter åt andra hållet när man backar. - Det kan man inte uppnå med en ratt, påpekar Hans alldeles riktigt.

 

    Vi hissar fock och storsegel och börjar kryssa i svag nordostlig bris. Hon är balanserad, lättstyrd och lyhörd på trim. Vi faller av, hissar en gigantisk spinnaker med peke och går snabbt i planing. Båten har stor sittbrunn, däcklayouten gör det lätt att röra sig ombord och hitta en bekväm ställning oavsett lutning och stora delar av däcket har förstärkt halkmönster vilket underlättar livet ombord.

 

    Vi fick inte möjligheten att pröva henne i hårdare vind och sjö men Hans försäkrar att hon är lätt att hantera även i tuffare seglingsförhållanden och fortsätter. - Det är vattenlinjelängden som bestämmer farten. Hon går som de absolut bästa 33-fotarna på kryss och fortare än andra 33-fotare med spinnaker. Och det smala förskeppet håller henne torr.

 

    Med facit i hand fick vi en skön förmiddag i skärgården med sol och fantastisk segling som gav mersmak. Visst hade det varit läckert med en matchande kolfiberbom i riggen och vi tyckte nog att man hade sparat in lite väl mycket på inredningen. - Vi har satt ett tak på vad båten får kosta och jag vill inte kompromissa med kölinfästning, mast och block för de är jätteviktiga för mig som seglare, berättar Hans. Standardutförandet är det absolut enklaste som går att få tag på men ändå funktionellt i vårt nordiska klimat. Hans understryker dock att allt är möjligt. Värt att nämna ytterligare en gång är den eldrivan inombordaren.

 

KURIOSA

    High Performance Yacht Line är en serie båtmodeller som präglas av snabba och lätta båtar med mycket seglingskänsla. Samtliga modeller konstrueras av CDE Danish Marine Design och plastas av välkända Technofiber i Lysekil. Lillasystern HP 850 och den större HP 1230 ligger för närvarande på ritbordet.

 

    HP Yachts har valt att förespråka el istället för diesel och installerar elmotorn OZecoDrive samt batterier i sina båtar. OZecoDrive är en svensk uppfinning. Mer info hittar du på www.ozecodrive.com.

 

HP 1030

LOA: 10,30 m

LWL: 9,50 m

BOA: 3,28 m

Draft: 2,10 m

Displacement: 3,60 T

Keel weight: 1,25 T

Sail area: 72 kvm

BWL: 2,50 m



























KOMMENTERA

asaPosted December 09, 2017 at 12:03

Great post, you have pointed out some fantastic points , I likewise think this s a very wonderful website. Discount bro
Reply
dsdsdsPosted December 10, 2017 at 10:40

I gotta favorite this website it seems very helpful . austin dermatologist
Reply
dsdsdsPosted December 11, 2017 at 09:25

KommenteraYou make so many great points here that I read your article a couple of times. Your views are in accordance with my own for the most part. This is great content for your readers. Anaheim Dental
Reply
asaPosted December 11, 2017 at 11:20

I really loved reading your blog. It was very well authored and easy to understand. Unlike other blogs I have read which are really not that good.Thanks alot! go to my site
Reply
asaPosted December 12, 2017 at 07:59

This is my first time i visit here and I found so many interesting stuff in your blog especially it's discussion, thank you. Driving Lessons
Reply
asdasPosted December 12, 2017 at 15:08

Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I’m happy to find so many useful info here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. find more
Reply
sdsdsPosted December 13, 2017 at 10:24

I’ve read some good stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I surprise how much effort you put to create such a great informative website. Local Plumbers
Reply
sdsdsPosted December 14, 2017 at 12:23

I admire this article for the well-researched content and excellent wording. I got so involved in this material that I couldn’t stop reading. I am impressed with your work and skill. Thank you so much. more info
Reply
asaPosted December 16, 2017 at 10:06

An interesting dialogue is price comment. I feel that it is best to write more on this matter, it may not be a taboo topic however usually individuals are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers. Tide Charts
Reply
sdsdsPosted December 17, 2017 at 10:44

It’s appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it! kent trash removal
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Vattenskidor bakom Hobie 18 - (video)

Vem trodde att en liten Hobie 18 katamaran kunde dra en vattenskidåkare bakom sig? Detta klipp är från 1985 på Keuka Lake i New York.  

Francois Gabart slår ännu ett rekord!

Francois Gabart har nu korsat ekvatorn och fortsätter att utöka sin ledning mot d...

Kul eller farlig vinteraktivitet? -...

Ett gäng barn hoppar i en kanot som körs ner för en snöig backe ner i s...

Nyhet: Wauquiez Pilot Saloon 42

Sedan lanseringen av Pilot Saloon-serien 1991 har det franska varvet Wauquiez levererat mer...

Undoms-VM i Kina - Dag 1: Svenskbåt...

Idag gick första dagen av stapeln för Ungdoms-VM i segling där den bäst...




















































x