Calle Hennix – Båtutvecklare

  “Another day at the office” är en artikelserie där vi intervjuar svenskar som lyckats internationellt, inte bara genom att segla utan även genom att ha andra roller inom segling. Här lär vi känna flerskrovsseglaren Calle Hennix som arbetar med att utveckla nya båtkoncept. I senare nummer kommer vi bland andra få träffa Johan Barne - Prestandaanalytiker och Per Andersson - Segelmakare.

    Calle har alltid tyckt om att  segla och meka med båtar. Det började med en optimist som hans pappa hade byggt och fortsatte med en hemmabyggd Moth. 

    Ett tidigt seglingsminne som började med katastrof men slutade med glädjerus var när mothen sjönk. Mitt under en fartfylld segling spricker skrovet och båten börjar långsamt sjunka. Calle slet som ett djur för att försöka bärga resterna och rädda sig själv men drev tröstlöst över fjärden och hamnade på motsatt strand. När han satt där och begrundade sitt öde och sitt havererade fartmonster dök räddningen upp i form av en ”jollemamma” i en turkosblåa Mustang Mach 2 med vita fartränder. Den teknikintresserade Calle var efter det mycket nöjd med både haveri och sin skjuts hem. 

    Parallellt med jolleseglingen började Calle tidigt med havskappsegling. Under Admirals Cup 1981 var han 16 år och den yngsta deltagaren dittills. Han deltog i Withbread 1989/90 på The Card och var med på den svenska Americas Cup satsningen Tre kronor i San Diego. När Kalifornienäventyret tog slut var det dags att börja förvärvsarbeta. 

    Efter tio år i reklambranschen lockade seglingen för mycket. Calle hobbyseglade hela tiden och hade fått chans att prova på flerskrov, både små lätthanterliga F18 katamaraner i Archipelago Raid och mäktiga Orma trimaranerna i Oops Cup. 

    Flerskrovseglingen gjorde att Calle fick tillbaka seglingsbehovet på allvar och här någonstans föddes idén om att hitta den perfekta kappseglingstrimaranen. Det visade sig vara lättare sagt än gjort och Calle var inte nöjd med någon av båtarna på marknaden. Till slut gav han upp och bestämde sig för att bygga en egen. Calle beskriver det närmast som ett kall. ”Jag skall bygga en egen båt”. Det var 2002 och nu 2012 håller han på att lansera sin andra båt i SeaCart serien.

    Vad är det du arbetar med? – Arbetet med att ta fram en båt består av flera skilda faser och tar åtskilliga år från idé till sjösättning. Vi är ett litet företag och jag är involverad i de flesta delarna av processen. Man kan nog sammanfatta min roll som konceptutvecklare och projektledare. I den första fasen handlar det mycket om att göra en grundlig marknadsanalys och fundera ut vad det är för sorts båt vi skall ta fram. Jag bollar idéer med seglare jag känner, potentiella kunder och min designer Marc Lombard.

    När grundkonceptet väl är satt och finansieringen är säkrad går vi in i ”design-mode”. Nu börjar båten ta verklig form, vi tittar på små och stora detaljer och försöker förutse potentiella problem. Här involveras även segeldesignern som en viktig partner i projektet. Under nästa fas börjar vi förbereda produktionen. Min första båt SeaCart 30, en offshore trimaran helt i kolfiber, byggdes hos Marström i Västervik. Lillasystern SeaCart 26 producerar vi i Thailand hos CMI.

    Vad för sorts båt är SeaCart 26? – Det är en prisvärd 26 fots entypstrimaran framtagen för kustnära racing. Det är en sportig ”daysailer” som seglas på tre eller fyra personer. Båten är byggd

i glasfiber och epoxi med kolfiberförstärkningar och väger under 800 kg seglingsklar. Den har välvda centerbord i pontonerna som vid 14 knops fart skapar 400 kg lyftkraft. Den är trailerbar och väldigt lätthanterligt. Ytterskroven är infällbara och den riggas enkelt av två personer. Till sommaren planeras en cup med fyra till fem delseglingar. Det blir en kombination av distans- och bankappseglingar liknande det man kör i Americas Cup idag. Cupen organiseras av Whyshore och det kommer att vara minst sex båtar på startlinjen.

    Beskriv hur en typisk arbetsdag ser ut för dig? – Eftersom projektet har så många olika faser är den ena dagen inte den andra lik. Den här vintern har jag till exempel spenderat mycket tid på fabriken i Thailand och översett produktionen av de första båtarna. Det handlar om att dokumentera och se till att det blir rätt kvalité på processer och komponenter. Det har gått jättebra och båtarna blir verkligen välbyggda. Nu handlar det mer om att marknadsföra konceptet och skapa förutsättningarna för en stark klass.

    Vad krävs för att bli bra på det du gör? – Man måste nog ha stor passion för båtar och segling för det är mycket jobb. Man måste vara målinriktad och på gränsen till dumdristigt envis. Det dyker upp många hinder på vägen så uthållighet och en klar målbild är ett måste. En stöttande omgivning och familj är också en förutsättning annars hade det aldrig fungerat. Det är viktigt att vara intresserad av teknik och tekniska lösningar. Det blir många val under designprocessen och det måste finnas någon som ser till att designern håller sig inom ramarna och att ohämmad kreativitet inte kommer i vägen för en användbar produkt. Det finns många häftiga lösningar därute som vid första anblicken kan verka spännande men som i slutändan inte tillför produkten tillräckligt mycket och fördyrar. Eftersom det är många olika personer och viljor involverade i ett sådant här projekt är det viktigt att vara en god diplomat och en teamplayer.

    Roligaste minnet från ditt jobb? – Det finns många men ett underbart minne är när vi hade mekat hela dagen och skulle göra den första provseglingen med SeaCart 26:an. Jag och Anders Lewander, vår segeldesigner, var på plats i Thailand och vi var mycket uppspelta. Vi kämpade på men det tropiska kvällsmörkret föll snabbt och det hann bli kolsvart innan vi var klara. Vi stod där på stranden och funderade på vad vi skulle göra. Naturligtvis kunde vi avvaktat till morgonen därpå men efter två års väntan kunde vi bara inte hålla oss. Vi har seglat många Archipelago Raid ihop så det kändes bekant att ta på sig pannlampor och ge oss ut. De övriga på plats tyckte vi var helt galna. Men det var spännande och en otrolig känsla när båten tog fart i den lätta kvällsvinden och man för första gången fick känna lyftet från de välvda centerborden. Det gick sjukt fort och vi tjöt av glädje.

    Många unga svenskar drömmer om att få arbeta med segling, har du några tips?

– Segla gärna OS klasserna men begränsa dig inte till dem.

– Börja tidigt att segla i större besättningar på större båtar.

– Var ihärdig och fokuserad, ge allt varje gång du är ute och seglar.

– Lär dig av de bästa, sträva alltid efter att få segla med ett av de bättre teamen i klassen.

– Var öppen för alla förslag, berätta för alla att du gärna hänger på, då dyker möjligheterna snart upp.

Text: Fredrik Aurell

Foto: Flemming Thomsen, Malcolm Hanes, Odd Lindqvist

Top