ANDERS LEWANDER

Mars 04, 2012 @ 22:23:44   Foto SEARCHMAGAZINE och Gustav Morin/Ericsson 3/Volvo Ocean Race och


 

All ledande kappsegling behöver nödvändigtvis inte vara på professionell nivå. Jag vill i denna krönika beskriva de engagerade seglarna som finns runt om i världen på klubbracenivå. Ett lyckligt faktum är att det i Sverige samlas upp till 30 båtar i SRS-handikappfälten på de större klubbracen. Det är unikt i världen med så många övernattningsbara flerskrovsbåtar och det är fler nya snabba båtar på väg in till Sverige.

 

Min senaste regatta, nu med en pigg liten SeaCart 26, var i februari på The Bay Regatta. Den seglas i Pang Nang bukten innanför Phuket i Thailand. Sista kvällen träffade jag en fascinerande lycklig vinnare i mix flerskrovsklassen. Han heter Andrew Stransky och färdigställde för två år sedan en hemmabyggd cruisingkatamaran på 50 fot. Byggd i cederträ med en vikt på 7 ton. Familjen stävade fram mellan de exotiska öarna i 20 knop och gled mellan de svaga vindstråken på levande kraft och tight relativ vind. Hela familjen var engagerad, från 12-åriga dottern till Andrews mor och far på +70 år.

 

 Mitt samtal med Andrew ledde naturligtvis till diskussion omkring mer eller mindre effektiva lösningar för segel när det gäller kombinationen offshorecruising och klubbracing. Andrew berättade med glädje om sina äventyr och hur racing bidrar till familjens utveckling och upplevelser ombord. Flerskrovssegling är ju enkelt och kräver inte så stor besättning. Ett av mina pågående seglingsprojekt har den kombinationen. Båten heter Dancing Bear och är en kolfiberkatamaran av typen Gunboat 48. Ett projekt som har uppmärksammats och förändrat tänket inom de mer extrema cruisingkatamaranerna. Dancing Bear har förhöjd mast och vi skall klubbkappsegla i Västindien och därefter maxprestandasegla till Grönland. Dancing Bear har en kombination av riktigt stora segel på smal skotvinkel som snabbt går att minska ner till en racing kutterfock med spikrakt förstag. Det gör att det blir bekvämt och effektivt ombord. Vi har tränat konceptet under tre omgångar med havssegling i nära noll grader och kuling. Önskan är att bli supersnabba över Atlanten och Labradorhavet.

 

I Asien arrangeras det regattor året runt med höjdpunkten på Kings Cup i december. En regatta som Thailändska kungen välsignat och besökt. Den samlar flerskrov från Hong Kong, Singapore och andra städer i regionen. Det är relativt billigt att flyga till Thailand. Sen är det bara att hoppa ombord på en båt som saknar besättning eller hyra en flerskrovsbåt. Enkelt och tillgängligt. Segling i asiatiska farvatten är sällan för entypsklass utan precis som i resten av världen mixad med en handikappregel.

 

I Australien och Nya Zeeland är det inte bara skiffar och Sydney Hobart som gäller. Ian Farrier från Christchurch är ett stort namn internationellt och lokalt. Ferriers båtar är lätta att stranda, precis som vi kan göra på Gotska Sandön. I Brisbane är klubbracing för flerskrov sedan länge etablerat och arrangerat av MYCQ, Multihull Yacht Club of Queensland. Jag vet att skiffgurun och min nära vän Julian Bethwait smyger in lite flerskrovsbilder på sin Facebook, så intresset ökar brett ’down under’.

 

Mat Bryant som är en av mina kollegor på North Sails har sin bas på Amerikanska västkusten, med San Diego som hemmahamn. Amerikas Cup och AC45 är nu mycket heta och uppmärksammade på San Francisco Bay, så här har intresset verkligen tagit fart. Det seglas inte bara i San Francisco utan även på sjöarna som Lake Michigan och i Florida. Regattorna som samlar mixade fält på över 10 båtar. Även här är Corsair och Farrier ledande designer, det seglas i huvudsak med en enklare typ av handikapp. Florida är även en populär plats för att arrangera Cruising Rallys över till t ex Bermuda.

 

I alla internationella regioner är uppfattningen att ’Beach Cats’ har lagt grunden till intresset omkring övernattningsbara flerskrovsbåtar. I Europa pågår det bredaste, starkaste och kreativa arbetet omkring flerskrovsdesign. De flesta av de klubbseglande flerskrovsbåtarna är trailerbara, vilket gör att det är lätt att resa runt i Europa där man både kan semestra och klubbkappsegla. Med sig på vägen har man ju husvagnen på släp.

 

För enskrovsseglare i Sverige är det flera okända klubbkappseglingar som många talar varmt om i flerskrovskretsar. Åland Runt under tre dagar är ett bra exempel. Ett nytt race 2012 är Stockholms Flerskrovs Raid, ett klubbrace som nu tar form med bland annat engagerade Jonas Sewerling. Det är en handikappsegling i skärgårdshavet som Jonas beskriver. – ”Dagtid seglar vi långa etapper och får tillfälle att sträcka ut på de stora fjärdarna och ute på havet om vädret tillåter. På nätterna ligger vi i hamn och minst två av kvällarna äter vi middag och har trevligt på någon av öarnas restauranger. Timmarna innan start avgörs nästkommande destination.” Detta race borgar för täta dueller och vackra upplevelser i skärgårdshavet. Tänk att med Seacart 26 kryssa med Code 0 i 12 knops vind, kämpa mot konkurrenter, njuta av strandliv med öppen brasa och somna på trampolinen i uppmonterat kupoltält. Det bästa man kan uppleva i livet…

 

 Jag hoppas och önskar att det blir mer och mer mix mellan enskrovs- och flerskrovssegling. Till exempel för att de fina flerskrovskappseglingarna kan inkludera banracing på klubbnivå. Det vore utmanande och fartfyllt för alla seglare.

 

 

-------------------/)/)/)-------------------------

 

 

Anders Lewander  HEAD LINE 

 

Flerskrovsentusiaster! – I denna nya krönika kommer jag reflektera kring flerskrov i Sverige, Skandinavien och resten av världen.

 

Vad definierar flerskrov? – Det vet säkert de flesta och en kär utriggare har många namn; floater, amma, sidoskrov, ponton, stödhjul, toffla et c. Vad vi alla upplever med flera skrov är mindre motstånd, längre hävarm och högre farter. Helt enkelt bästa attribut för glädjefylld segling.

 

Alla dessa egenskaper är viktiga i optimering av flerskrovsprestanda. Om vi sneglar på förberedelserna inför Americas Cup och uppstarten av AC 72 ligger största fokuset just nu på aero- och hydro-programmen, d v s att minimera motstånd både ovan och under skrovet. Magnus Augustsson på Artemis berättade under sitt Stockholmsbesök på Scandinavian Boat Show att det största R&D (research and development) programmet handlar om aerodynamiken över vinge-segel-däck-balkar-trampolin och hydrodymaniken över alla undervattensprofiler. Man har alltså inte lika omfattande fokus på själva skrovet utan lägger resurserna för att på alla möjliga sätt minska motståndet i ”foils” över och under vattenytan. Artemis testar redan nu skarpt de första AC72 “foilsen” i Valencia med sin gamla ORMA 60ft trimaran som man förlängt till 75ft. I januari står den första 38 meters vingen på plats ombord.

 

Paul Larsen och svenska Helena Darvelids team på Vestas Sailrocket ligger och bänder på plattvatten i Afrika, närmare bestämt i Namibia, Walvis Bay. De har andra förutsättningar för sina ”foils” med t ex obehagliga fenomen omkring profilen som gör sig till känna i farter omkring 60 knop. Ångbildning är då ett faktum i de turbulenta delarna av ”foilen” vilket leder till dramatisk instabilitet. Det är spännande att läsa och följa deras innovativa projekt nära nya rekordfarter.

 

Under långa och tuffa raider med katamaranen F18 är situationen alltjämt en kompromiss med allt annat än en perfekt profil. Berg och grynnor står till tjänst både som destruktiva aktörer och som slip- och rasp när det långsamt kortare centerbordet underhålls. Jag minns Archipelago Raid tillsammans med Calle Hennix när vi i varje slag och jipp fick byta centerbord från styrbord till babord. Centerborden var markerade med good-gubbe och bad-dödskalle och vi jobbade hårt för bästa prestanda ombord.

 

Så sent som i fredags den 2/12 hade jag den stora glädjen att fånga ett par timmars vinterträning med Jonas Davidsson Vitell och hans trimaran F27 precis innan första sena minusknäppen slog till. Jonas har själv byggt sina ”foils” enligt laminatplaner från Ian Farrier och instruktioner från den fenomenala hydroingenjören Kåre Ljung på Marström i Västervik. Profilen NACA 00 på rodret och Kåreprofil på centerbordet. Kåreprofilen är en mycket modern profil som inte är så känslig, den kan handslipas, har lågt motstånd och mer lyftkraft. Paradoxalt nog vibrerar alltid bättre profiler mer så Jonas hade naturligtvis redan dagen innan varit nere och putsat på ”foilsen” för att minska vibrationerna med snedkapning av akterkanten i två decimeter långa segment. Först åt höger och sedan åt vänster.

 

Plötsligt drabbades vi av ett ”toppluvelyft” när vi seglade på grund på östra delen av Baggensfjärden. Vi hade fokus uppåt i riggen under tester av en ny kryss Code 0. De mindre skadorna på ”foilsen” bromsade oss rejält.

 

Med icke stålande roder och lyft i kurvade ”foils” ser vi ökad prestanda och lugnare långskeppsstabilitet i höga farter. Det ger nya möjligheter till fantastiska upplevelser i både hantering och farter på våra olika moderna flerskrovsbåtar. På trimaraner kan kurvade ”foils” göras asymmetriska då det lättare kan dras upp på lovartssidan. På katamaraner är kurvade ”foils” som regel mer symmetriska för att inte bromsa. Målet med kurvade ”foils” är att ta ut 50% av ekipagets totalvikt i lyft.

 

Så fånga de lugna vinterögonblicken och trimma dina ”foils” med nya profiler, jämn kurvatur utmed hela framkanten, starka bakkanter som inte vibrerar och putsa ytorna till perfektionism! Vare sig du ska introduceras till uthållighetsrace med nya flerskrovsklassen i Watski2Star, nya cuper, serier eller event runt våra vackra och flerskrovsoptimerade kuster, fjärdar och sjöar. 

/ Torrsegla väl, Anders Lewander









KOMMENTERA

asPosted September 21, 2017 at 13:00

I was looking at some of your posts on this website and I conceive this web site is really instructive! Keep putting up.. Salt Lake City SEO
Reply
daniPosted September 23, 2017 at 10:23

I am definitely enjoying your website. You definitely have some great insight and great stories. arabic tv live
Reply
Natural padsPosted September 23, 2017 at 10:58

I am glad to locate your recognized method for composing the post. Presently you make it simple for me to comprehend and actualize the idea. Much obliged to you for the post. Natural pads
Reply
skPosted September 24, 2017 at 11:30

Awesome review, I am a major devotee to remarking on web journals to educate the web journal scholars realize that they've added something beneficial to the internet!.. pokies online real money
Reply
asdPosted September 24, 2017 at 13:15

Great job for publishing such a beneficial web site. Your web log isn’t only useful but it is additionally really creative too. There tend to be not many people who can certainly write not so simple posts that artistically. Continue the nice writing 14 leonie hill road
Reply
daniPosted September 25, 2017 at 16:40

I recently found many useful information in your website especially this blog page. Among the lots of comments on your articles. Thanks for sharing. new futura pricing
Reply
daniPosted September 28, 2017 at 09:28

Interesting topic for a blog. I have been searching the Internet for fun and came upon your website. Fabulous post. Thanks a ton for sharing your knowledge! It is great to see that some people still put in an effort into managing their websites. I'll be sure to check back again real soon. SEO Utah Salt Lake City
Reply
ASPosted September 28, 2017 at 12:20

Great job for publishing such a beneficial web site. Your web log isn’t only useful but it is additionally really creative too. There tend to be not many people who can certainly write not so simple posts that artistically. Continue the nice writing SEO Chauncey Riddle
Reply
johnb6174Posted September 29, 2017 at 08:40

This was a really great contest and hopefully I can attend the next one. It was alot of fun and I really enjoyed myself.. 먹튀
Reply
asdPosted September 30, 2017 at 14:05

This article gives the light in which we can observe the reality. This is very nice one and gives in depth information. Thanks for this nice article. barbers salt lake city ut
Reply
asdPosted October 02, 2017 at 13:26

I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well.. Motor Yacht Charter Turkey
Reply
asdPosted October 02, 2017 at 14:39

useful information on topics that plenty are interested on for this wonderful post.Admiring the time and effort you put into your b!.. tourist places in india
Reply
asdPosted October 03, 2017 at 10:58

I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well.. Gulet Charter Croatia
Reply
Heather LewisPosted October 03, 2017 at 11:15

Someway by one means or another we booked this voyage journey by botch. What was awesome is we were on a world popular yacht Stars and Stripes and the experience itself was worth doing. That being said...there was more than one chance to get hurt on this outing. cheap assignment writing service
Reply
asdPosted October 03, 2017 at 11:54

Great job for publishing such a beneficial web site. Your web log isn’t only useful but it is additionally really creative too. There tend to be not many people who can certainly write not so simple posts that artistically. Continue the nice writing Gulet Charter
Reply
asdPosted October 05, 2017 at 15:06

I was looking at some of your posts on this website and I conceive this web site is really instructive! Keep putting up.. see this
Reply
MKPosted October 07, 2017 at 16:50

This article gives the light in which we can observe the reality. This is very nice one and gives in depth information. Thanks for this nice article social trade biz news
Reply
daniPosted October 08, 2017 at 07:28

I found your this post while searching for some related information on blog search...Its a good post..keep posting and update the information. read the article
Reply
asdPosted October 08, 2017 at 15:47

Great post, you have pointed out some excellent points, I as well believe this is a very superb website. Friv 4
Reply
asdPosted October 09, 2017 at 10:53

This article gives the light in which we can observe the reality. This is very nice one and gives indepth information. Thanks for this nice article. find here
Reply
asdPosted October 10, 2017 at 14:07

I am happy to find your distinguished way of writing the post. Now you make it easy for me to understand and implement the concept. Thank you for the post. jungle tour puerto maldonado
Reply
upload to instagram from macPosted October 10, 2017 at 17:37

I adore your websites way of raising the awareness on your readers. upload to instagram from mac
Reply
daniPosted October 11, 2017 at 08:19

it was a wonderful chance to visit this kind of site and I am happy to know. thank you so much for giving us a chance to have this opportunity.. what is my walmart wire employee id
Reply
daniPosted October 11, 2017 at 13:21

Thanks a lot for sharing us about this update. Hope you will not get tired on making posts as informative as this. online mba
Reply
qswqePosted October 12, 2017 at 07:31

Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly that love and read more on this topic. If possible, such as gain knowledge, would you mind updating your blog with additional information? It is very useful for me. houses for sale cebu
Reply
asdPosted October 12, 2017 at 14:09

This article gives the light in which we can observe the reality. This is very nice one and gives in depth information. Thanks for this nice article. new futura 3 bedroom
Reply
MKPosted October 12, 2017 at 15:49

Thank you for helping people get the information they need. Great stuff as usual. Keep up the great work!! Cbd Benefits List
Reply
james jackPosted October 14, 2017 at 06:22

I personally use them exclusively high-quality elements : you will notice these folks during: pay tv vergleich
Reply
daniPosted October 14, 2017 at 12:43

Thanks for taking the time to discuss that, I feel strongly about this and so really like getting to know more on this kind of field. Do you mind updating your blog post with additional insight? It should be really useful for all of us. Speech Pathology Adelaide
Reply
DANIPosted October 15, 2017 at 13:17

Nice to be visiting your blog again, it has been months for me. Well this article that i’ve been waited for so long. I need this article to complete my assignment in the college, and it has same topic with your article. Thanks, great share. www.employeelogin.org
Reply
kissanimePosted October 16, 2017 at 09:33

Denna artikel är stor och intressant, jag är väldigt nöjd med innehållet. kissanime
Reply
asdPosted October 16, 2017 at 11:05

This was a really great contest and hopefully I can attend the next one. It was alot of fun and I really enjoyed myself.. raspberry ketone plus ingredients
Reply
asdPosted October 16, 2017 at 15:13

Great job for publishing such a beneficial web site. Your web log isn’t only useful but it is additionally really creative too. There tend to be not many people who can certainly write not so simple posts that artistically. Continue the nice writing Dsquared Jeans
Reply
DANIPosted October 17, 2017 at 15:39

Thanks so much for this information. I have to let you know I concur on several of the points you make here and others may require some further review, but I can see your viewpoint. voyance pas cher
Reply
DANIPosted October 18, 2017 at 09:33

I think that thanks for the valuabe information and insights you have so provided here. teleprompter
Reply

KOMMENTERA

Security Image

LÄS SENASTE NUMRET

page1

DE FEM MEST LÄSTA

IMOCA 60 vs foilande vindsurfare - ...

Se när IMOCA 60 båten som vanligtvis seglar havskappseglingar som Vendée Globe utmanas av några foilande vindsurfare. Vilket race!    

CARLSKRONAS KAPPSEGLINGAR FIRADE 15...

I somras firade flottans skonerter Gladan och Falken 70-årsjubileum samtidigt som ba...

SPIRIT OF GARM PÅ RÄTT KÖL

Nu är hon vänd, Spirit of Garm, den fantastiska fenkölsracern som byggs i O...

Lista: 5 flerskrovsbåtar till salu ...

Kolla in dessa flerskrovsbåtar som ligger ute på Search Magazine Marknad. Perf...

Nyhet: MM78 - superyachten med glas...

Byggnationen har inte satt igång men ritningarna är nu klara, för vad som ...




















































x