NÄSTA

R-REGELN FRÅN 1907 TVINGADE BORT DE GENIALA FENKÖLSBÅTARNA

September 30, 2017 @ 12:26:02   Foto ERIK SALANDER / SJÖHISTORISKA


1 AV 3

Det här är R9 Angödomen vid KSSS Jubileumsregatta byggåret 1907. Båten var nyskaparen Gunnar Mellgrens sista konstruktion och hon finns numera i Holland och är till salu hos den tyske mäklaren Baum & König för €118 000. Det är den enda av Mellgrens båtar som ännu seglar.

 

Gunnar Mellgren tvingades vid den här tiden anpassa sina konstruktioner till den nya R-regeln och strax efter Skärgårdskryssarregeln. Det satte effektivt stopp för hans geniala ”skumslevar” fenkölsracers med frihängande roder och Mellgren slutade rita båtar. Det sas att det var därför att han blev för upptagen som chef för världen största tändsticksfabrik (den i Tidaholm) och som lokalpolitiker.

 

Men en starkt bidragande orsak kanske var att hans vassa konstruktioner inte överensstämde med det nya reglerna och hans konstruktioner därför inte efterfrågades längre. Det menar i vart fall Fredrik Eriksson, som är en av dem som i Oxelösund bygger Spirit of Garm, en modern fenkölsracer i Gunnar Mellgrens anda. Du kan bläddra fram fenkölsracern Ester genom att klicka på pilen som kommer fram när du klickar på bilden ovan.

 

Men med Angödomens vackra linjer visar Mellgren att han kunde fortsatt, även om båten som designades efter en halvfärdig R-regel blev alltför vek och inte kunde bära sina segel ens i lättvind. Belackarna gav henne öknamnet Ynkedomen eftersom hon mest låg vid bryggan. På 1920-talet byggdes Angödomen om och blev en lyckad långfärdsbåt.

 

Båten mäter LÖA 13,6m och är 2,64 m bred.

 

Den svart/vita bilden är tagen av den geniale Erik Salander som är mest känd som konstruktör, men dessutom var skådespelare, mästerlig fotograf och skribent. Örlogsfartyget i bakgrunden är kanonbåten Skagul, som var chefsfartyg vid regattan 1907.

 

Den som är intresserad av Mellgren och hans nyskapande konstruktioner som sedan glömdes bort har en underbar bok att läsa ”Segelsport i brytningstid” av Jan Pettersson, Ingrid Eriksson och Jan Hellgren. Den kan köpas genom Gaff Yacht Society, GYS.

 

TEXT OLLE APPELBERG



KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Bästa från GC32 Racing Tour 2017 (v...

GC32 Racing Tour hade ett väldigt lyckat 2017 med hela nio båtar på de fem tävlingar som var. Vann gjorde Realteam i överlägsen stil med skeppare Jér&oc...

"Det är chockerande, fasansfullt" -...

Ellen MacArthur slog 2005 solorekordet runt jorden, ett rekord som höll i tre år...

TBT: Ny typ av tilläggning - Polack...

Även fast seglings sägs vara miljövänligt måste vi använda m...

24 timmars solorekord bekräftat

World Sailing Speed Record Council har

Land Rover BAR anställer foiling gu...

Ben Ainslie fortsätter att skala upp sin satsning på 36e America’s Cup men...




















































x