FÅR VI PRESENTERA TRÄBÅTENS VÄRSTA FIENDE

Här krävs det jobb. Foto Olle Appelberg. Vill du se fler bilder? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna på höger och vänster sida.

En man på land kommer släntrande och tittar beundrande på båten. Sedan utspelar sig ALLTID följande dialog:

Beundraren:

 - Vilken fin båt du har

Träbåtsnisse (blygt leende):

- Tack. Ja det är fint med träbåt.

Han ler nu stolt.

Beundraren:

Tystnad. Bådas blickar smeker den blanka mahognyn och de vackra formerna.

Beundraren hämtar andan och säger:

- Mycke jobb va?

Träbåtsnisse nickar medhållande och börjar uppmuntrad av att han träffat någon som uppskattar hans heroiska flertusentimmarsjobb (hans fru gör det inte) berätta om det senaste kölbultsbytet, rostiga spant, byte av åtta meter fribord, roderstäv och hur jobbigt det var att lägga nytt däck. Det gamla var ju bara 57 år.

Han berättar inte om hur underbar hans fina Östersjösexa är att segla. Segla har han inte haft mycket tid för.

Nisse har jobbat med att omvandla ett vrak till en pärla i tolv år. Stor heder åt Nisse, missförstå mig inte!

Med detta sagt har han - som är värd all beundran för sin fantastiska insats - skjutit sig i båda fötterna. Han har skrämt bort ytterligare en träbåtsseglare.

Nisse kommer snart att upptäcka att ingen vill köpa hans pärla ens för 30 laxar på Blocket. Men han har tur, en tysk köper båten för 32000 EURO och tycker att han gjort sitt livs fynd. Det blir till och med pengar över till att ytterligare rusta Nisses redan fina Ö6:a.

Ja men är det inte så? Kräver inte en träbåt enormt med jobb?

Nej, det är en myt att det är så oerhört mycket jobb. En välhållen träbåt kräver bara marginellt mer tid än en välhållen plastbåt. Ett vrak slukar däremot hur många timmar som helst.

TEXT OLLE APPELBERG

Top