FÖLJ MED OMBORD PÅ SVERIGES ENDA KLASSIKER I VÄRLDSELITEN

Vill du se fler bilder från Enterprise och Les Voiles de Antibes? Klicka på bilden ovan och bläddra med pilarna till höger och vänster.

Den ”nya” svenskbåten Enterprise tog en tredjeplats i sin klass i Les Voiles de Antibes, den första av fyra regattorna i klassikernas ”Europacup” Panerai Classic Yacht Challenge.Förra året totalsegrade samma gäng i klassen vintage, båtar byggda 1950 och tidigare. Per Landin rapporterar från tredje racet med Enterprise:

Ombord på Enterprise är stämningen glad och avkopplad, vi skall strax ut på banan den tredje dagen i Le Voiles de Antibes. Båda dagarna innan har man klarat av att hålla fjolårsvinnaren Manitou bakom sig. Manitou var en gång president John F. Kennedys båt. Under durken i salongen finns ett badkar som ar välkänt. Marilyn Monroe badade i det under sitt umgänge ombord med den amerikanske presidenten. En lock av hennes hår förvaras fortfarande ombord på Manitou.

Delägarna i Enterprise har tidigare seglat Panerais cup i Medelhavet ombord på Manitou under fem säsonger tillsammans. Men man kunde bara segla en del av seglingarna eftersom Manitou ägs av ett konsortium som fördelar tiden emellan sig.

Den här säsongen kommer den helsvenskt ägda Enterprise att segla alla deltävlingarna i Panerais Medelhavscup, fyra seglingar. Dessutom deltar man i Les Voiles de St. Tropez.

Tillsammans har delägarna stått for en stor del av västkustens svenska båtproduktion under den goda tiden från sjuttiotalet och framåt. Flera var även drivande eller medverkande i satsningar på Americas Cup. Numera har man avvecklat det mesta av affärsverksamheten i båtbranchen. Så här ser Enterprise konsortium ut:

Göran Rutgersson, tillverkare av segelbåtsbeslag i Marstrand.

Thomas Haraldson, drakseglare och seglare i America's Cup l977 och 1980.

Christer Johansson, drakseglare och krögare i Marstrand.

Claes Göran Nilsson, tidigare delägare i Manitou och drakseglare.

Hans Andersson, drakseglare och tidigare ordförande för Frölunda Hockey.

Lars Wiklund, tidigare ägare till Nimbus Boats och Maxi Yachts, Americas Cup och drake.

Rorsman i Antibes är Kristian Åderman, tidigare klasstränare för E-jollarna.

Projektet har en väl definierad budget som löper över tre säsonger. Därefter ar det tänkt att båten skall avyttras. Man har en anställd besättning som sköter om båten och transporterar den mellan de olika regattorna.

Enterprise är liksom Manitou från 1937 ritad av Olin Stephens men byggd två år senare. De båda båtarna har samma mätetal.

När vi ger oss ut på havet man har båten fått nya segel under vintern med undantag för storen som har något år på nacken. Skepparen Kristian Åderman manövrerar Enterprise till en mycket bra start. Vi har största konkurrenten Rowdy i lä. Rowdy som har en proffsbesättning är en av klassikervärldens mest berömda och framgångsrika båtar.

I lätt vind är det inte så mycket att göra åt Rowdy. Hon går som tåget och är närmare en knop snabbare på kryssen. När det blåser mer kan man ta henne för då får hon reva tidigare.

Leonore håller vi bakom oss den mesta tiden. Båten är ritad av Johan Anker och byggd redan 1925.

Under det första kryssbenet blir det dramatik ombord, den nya genuan brister i skothornet. Vi klarar att hålla i seglet med bara händerna medan man gör en tillfällig lagning, men lite tid tappas förstås,

Leonore kommer närmare, vid rundningen blir det ett gränsfall. Kristian har stor respekt för skepparen som seglar Leonore. Det är en gammal räv som kan alla regler utan och innan och älskar att bråka och tampas. Vi släpper honom men seglar om honom senare då vi får mer vind närmare land. När tiderna räknas om blir vi återigen trea efter Rowdy och Leonore.

Det erfarna gänget herrar i den övre medelåldern ombord tycker resultatet ar halvdant, själv tycker jag det är lysande bra med tanke på att det är första racet med den nya båten, trasigt skothorn och lätt vind. Trots våra problem så kommer inte Manitou och de andra liknande båtarna ens i närheten av oss. Med det vann Enterprise också sin utmaning av Manitou och fick ett särskilt pris för detta.

Totalresultatet blev trea i klassen. Rowdy blev etta och totalvinnare i regattan. En väl värd present på hundraårsdagen. Rowdy byggdes nämligen för precis 100 år sedan 1916 och ritades av den legendariske Nathanael G. Herreshoff.

TEXT PER LANDIN

FOTO PER LANDIN och Guido Cantini: Panerai

Top