Intervju med Bertil Söderberg, vinnare av Faerderseilasen med 100-fotaren Hyundai!

I helgen seglades Færderseilasen, en klassisk havskappsegling med start i Oslo och målgång i Horten. En havsbana som i år seglades av 680 båtar! Search fick en pratstund med Bertil Söderberg, ägare och skeppare på 100-fotaren Hyundai, som vann tävlingen. I helgens Faerderseilasen tog teamet på Hyundai inte bara Line Honours, utan blev också totalsegrare på korrigerad tid, något som brukar vara ganska ovanligt när man är största båten i en tävling.

Grattis Bertil! En klassisk sportfråga, hur känns det?

Tack, det är så klart fantastiskt kul! Vi tar ofta Line Honours tack vare vår storlek, men att dessutom vinna på beräknade tid känns fantastiskt. Jag måste säga att det känns prestigefyllt att få vinna Faerdern och väldigt kul att slå 680 båtar!

Berätta lite om racet, hur utvecklade sig seglingen för er?

Det var förhållande som passar oss bra, hårdare vind och kryss där vi kan utnyttja vår vattenlinjelängd. Jag tror vi hade upp till 27 knops vind under racet och kryss hela vägen fram till rundning. Därifrån seglade vi en kort bit med gennaker, men vinden vred mot allt eftersom, så vi gick till en reacher och därefter till genua 2 på slutet.


Vi stötte på tre stiljten, riktiga vindhål som vi lyckades ta oss igenom taktiskt rätt, jag tror att det var nyckeln till segern. Förutom en genua 4 som delvis rippade ur förstagsprofilen och fick en mindre skada, hade vi inga missöden under racet.

 

För oss som inte seglare 100-fotare till vardags, vad skulle du säga är det mest utmanande med att segla en så här pass stor båt?

På så här stora båtar är lasterna oerhört stora vilket ställer stora krav på att man inte gör misstag utan det krävs att man gör rätt från början. På Hyundai kan man i princip inte göra något överhuvudtaget med handkraft, så hanterandet av båten kräver god planering och att alla ombord är synkade. När vi till exempel gippar med spinnakern så är det 16 man som måste vara koordinerade.

Ytterligare en utmaning är båtens storlek och därmed farten i relation till övriga deltagare. När vi kappseglar seglar vi ofta om de lite mindre båtarna, då gäller det att säkert hitta plats och passera på rätt sätt. Vi får ofta hålla undan – mindre båtar förstår ofta inte hur snabbt vi kommer.

Nu startade vi sist av alla, så det innebär att vi seglade om 680 båtar. Jag kan nog tycka att det inte är den bästa lösningen, att låta de stora båtarna starta sist och sedan tvingas segla om ett helt fält.

 

Hur ser resten av säsongen ut för Huyndai?

Båten är just nu i Göteborg för Volvo – målgången nästa vecka. Därefter blir det ÅF Offshore Race med uppladdning och lite träning på lördagen innan start. Vi kommer köra i princip samma besättning som på Faerdern, men alltid bra att köra lite manövrar och känna på det. Därefter blir det Tjörn Runt och så avslutas säsongen med Hyundai Cup.

Du har seglat båten i många år nu, hur ser framtiden ut?

Ja, jag har haft henne i tolv 12 år nu. Det är fantastiskt kul som en hobby. Det är också på den nivån jag vill köra, att segla här uppe i skandinavien. Tar man steget upp en nivå till så blir det genast en mycket mer omfattande organisation och större insats. Nu fungerar seglingen som ett perfekt avbrott från mitt arbete och vardag.

Att få segla ihop med resten av besättningen är också något som är viktigt för mig. Vi är ett lag och gör detta tillsammans. Jag vill verkligen passa på att framhålla teamet och den insats alla gör. Det var utan tvekan ett gott lagarbete som lade grunden för denna seger!

Fullständiga resultatlistor från årets Faerderseilas hittar du här.

Fakta om Hyundai

Klass: Super Maxi 100

Längd: 30,5 meter (100 fot)

Mast: 40 meter (131 fot)

Bredd: 6,5 meter (21 fot)

Djup: 4,5 meter (14,8 fot)

Vikt: 35 ton

Köl: 13 ton

Segel: Storsegel 290 m2

Spinnaker: 700 m2

Besättning: 25 personer vid tävling

Designer: Ron Holland

Varv: Pendennis

Top