eWork är ny sponsor till Björn Hansen och hans besättning...

eWork är ny sponsor till Björn Hansen och hans besättning

Igår startade Korea Match Cup som är den andra av sex deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Björn Hansen slutade sexa i premiären i Tyskland för två veckor sedan men på plats i Korea har hans lag chansen att vinna regattan för tredje året i rad. I samband med detta presenterar laget också en ny huvudsponsor som ska stötta dem under säsongen.

Berätta om den nya sponsorn. "De heter eWork, ett företag som förmedlar konsulttjänster och hjälper stora och mindre konsultfirmor samt själsständiga konsulter att få uppdrag. Det är väldigt roligt att de är intresserade av vad vi gör och vill stötta oss. De har dessutom ett stort Göteborgskontor som tycker om Marstrand och segling. Vårt jobb blir att se till att vårt samarbete fungerar bra och att de vill fortsätta och utöka sitt engagemang i framtiden."

Vad innebär deras stöd för er? "För oss innebär det att vi klarar av att göra den här säsongen. Jag kan villigt erkänna att det varit ett stressmoment för oss och det var inte klart när vi investerade i det tourkort som var avsett för oss tack vare vår andraplats föra året. eWork har räddat vår säsong och det känns härligt att kunna fokusera på segling framöver. Vi kom tidigt hit till Korea för att träna och vi känner oss väl förberedda inför tävlingen."

Hur känns det efter premiären i Tyskland? "Det är otroligt små marginaler i de här tävlingarna, vi fick stryk av Adam Minoprio med den knapp halvmeter i den avgörande kvartsfinalen och åkte ut. Förra året här i Korea lyckades vi slinka förbi Williams på den sista länsen i den avgörande finalmatchen, och för två år sedan vann vi en sjuk kvartsfinalserie här mot Mathieu Richard där vi hade en hel del flyt. Det är inte mycket som skiljer mellan skithuset och penthouset så man måste ha en bra vecka med lite flyt."

"Samtidigt är det som Ingemat Stenmark sa; ”ju mer jag tränar desto mer tur har jag”. Vi känner att vi seglar på en högre nivå än vi gjort tidigare vilket ger oss ett stort självförtroende. Jag menar inte att vi är säkra på att vi ska vinna för vi vet att vi behöver ha lite ”stolpe in” för att gå hela vägen, men chansen är lika stor som i fjol och större än vad den var för två år sedan."

Men ni gillar uppenbarligen Korea, varför? "Bra fråga men jag är inte säker på svaret. Min känsla är att det handlar om att jag gillar när det är lite trängre, ligger land på ena sidan och båtar och bojar förtöjda här och var. Då finns en fast punkt i tillvaron tillskillnad från när man seglar på öppet hav och det blir lättare att veta precis var man befinner sig på banan. Det är som i Marstrand där det finns grund, banbegränsningar och öar i tävlingsområdet."

Ni har chans att ta hem ett hat trick i Korea med tre titlar på tre år, ger det ökad press? "Nej, vi trivs med positionen vi har. Om det slutar med att vi står högst upp på pallen är det givetvis fantastiskt att få vinna samma regatta tre gånger i rad och jag tror inte det är så många som har gjort det tidigare i världscupen. Men vi tar en match i taget och om vi tar oss hela vägen får vi fira lite extra då."

Korea Match Cup är den enda deltävling som seglas i båtar med gennaker, varför är det annorlunda? "Jag tycker det är bra att finns tävlingar i världscupen som har gennakerbåtar och kanske borde det vara någon tävling till som har det. Men om jag skulle välja tycker jag nog att det är lite roligare att segla med spinnaker. Här är det en båt som passar bra för arenan vi seglar på och den är lättdriven vilket är bra eftersom det sällan blåser mycket. Den stora gennakern gör att det stundtals blir ganska krävande för besättningen och framförallt är planeringen när man närmar sig länsmärket svårare jämfört med när man seglar spinnaker. Seglingen blir annorlunda för det är större vinklar på länsen och då blir det skillnader i hur man lägger upp strategin."

Hur ska ni sätta stop för Williams som just nu leder tabellen? "Ja någon måste ju göra det och vi gör det gärna. Han lyckades ju vinna i Tyskland även om Johnie Berntsson var nära att sätta stop för honom i semifinalen. Om han skulle inleda med två spikar kommer det bli tungt att komma ikapp men det kommer inte vara kört även om han vinner. Han har alltid seglat bra här, varit tvåa flera gånger och vi kommer säkert se honom i toppen men jag hopas att vi ligger ytterligare lite högre upp. Det ska bli kul och vi ser verkligen fram emot i veckan."

Korea Match Cup seglas 28 maj – 2 juni i Gyeonggi-do, Sydkorea. Finalen avgörs på söndag och nästa deltävling är Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Du följa tävlingen i Korea live - match för match på Twitter: @wmrt_liverace.

Startlista Korea Match Cup + världscuppoäng

Ian Williams (GBR) GAC Pindar – 25p

Adam Minoprio (NZL) Team Alpari FX
– 22p

Mathieu Richard (FRA) GEFCO Match Racing Team – 19p

Johnie Berntsson (SWE) Stena Sailing Team
– 16p

Taylor Canfield (ISV) USone 
– 14p

Björn Hansen (SWE) Hansen Sailing Team – 12p

Pierre-Antoine Morvan (FRA) Vannes Agglo Sailing Team – 8p

Phil Robertson (NZL) WAKA Racing – 4p

Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing
– 2p

David Gilmour (AUS) Team Gilmour
 – 0p

Gunwoo Park (KOR) Busan Match Team 
– 0p

Kim Taejeong (KOR) Match Game – 0p

eWork Sailing Team

Björn Hansen - Skipper

Gustav Tempelman - Tactitian

Phillip Kai Guhle - Trimmer

Sebastian Wedel - Pitman

Mathias Bredin - Bowman

Top