Back to basics: länsrundningar!

Här kommer en ny text kring det underbara taktiska spelet i segling. Denna artikel skrevs 2012 och återpubliceras alltså nu med ytterligare kommentarer och anmärkningar.

 

Texten handlar alltså om länsrundningar och de vinningar man eventuellt kan gör i detta nyckelskede av segling. Det är nu man lägger grunden för andra/tredje kryssen. Det som jag framförallt vill tillägga är vikten av att lugna ner sig igen efter rundningen som ofta kan vara hektisk. I rundningen är det mycket som händer, undanvindssegel ska ner, kryssegel ska trimmas och det är ofta en massa båtar som man ska hålla reda på.

 

Detta skapar antagligen lite stress och högre puls i besättningen, ofta tar man sämre beslut under då, det finns en anledning till att ambulanspersonalen alltid går fram till en nödställd istället för att springa.

 

I vår besättning där jag är gast och har massa fysiska moment att klara av tar min rorsman över alla mina taktiska uppgifter tills jag har kommit ner i puls. Tex är det normalt min uppgift att ge info om vi är hög/låga samt vad som händer närmast båten. Så tills jag är nere i puls är det min rorsmans uppgift att ge info om detta också.

 

Det är också bra att snabbt repetera sina fakta nere vid länsmärket, tex: kompass, långabenet och fältet.

 

Lycka till

/Victor Västernäs

Taktikfredag fortsätter och den här veckan är ämnet länsrundning, förra veckan handlade det ju om länstaktik så det känns ju logiskt att ta upp rundningarna. Länsrundningar är ofta ett nyckelmoment i seglingen där det framförallt går att tappa mycket om man gör fel, vinsterna av en bra rundning se man inte med en gång utan ligger snarare i att man seglar ut mot rätt kant.

En bra rundning börjar en bit upp på länsen, det gäller att planera i tid så att man har möjlighet att göra ett aktivt taktiskt val istället för att bara låta de andra båtarna styra spelet.

Vi förutsätter nu att det är gaterundning vilket gör det lite mer intressant och svårare. Det första man måste bestämma sig för är vilken boj man ska runda, ofta baserar man det beslutet på vilken kant det är fördel på nästa kryss, vilken sida av om fältet man ligger på , vilken boj det är mest trafik runt eller om gaten ligger snett så att det är närmare att runda ett av märkena. När man bestämt sig för en boj är det 9 gånger av 10 dumt att ändra sig, då måste det hända något extraordinärt som att man trålar spinnackern eller att en boj har börjar dragga.

Undvik dödszonen

I approachen till märket gäller det att undvika dödszonen som bildas ovanför i mitten av gatemärkena. I dödszonen är det lite vind, svallvågor, trafik, svårt att få plats vid märket och allmänt kasst. Därför vill man oftast avsluta från kanterna, med mer än optimalskärning in mot märket för att vara säker på att hålla farten då vinden alltid minskar då man kommer in mot märkena. Man får dessutom möjlighet att begära plats på de andra båtarna. Detta gäller inte om det är hårdvind, då man vill safe:a in mot gaten och undvika trubbel med spinnaker samt undvika att gippa runt bojen. Om man är först eller sist kan det också fungera att segla i dödszonen annars gäller det att vara där så lite tid som möjligt, snabbt in snabbt ut!

Se upp för dödszonen

Runda på insidan eller utsidan?

Ibland kommer man inte att vara innerbåt vid märket, dvs det är en eller flera båtar som har plats för märket gentemot dig. Då är frågan om man ska runda på utsidan av dessa båtar eller om man ska sakta ner lite och runda nära märket precis bakom den båt som har plats för märket. Vilket man ska välja beror på läget, om det är många båtar framför er i ledet ut från märket är det en dålig ide att runda på utsidan, då finns det ingen möjlighet att speeda ner och få fri vind. Det kan också vara extrema förhållanden som gör att det kan löna sig att runda på utsidan, så som strömlä längst ut på kanten eller att kryssen är sned. Men oftast så vill man nog runda närmast märket.

Ibland är det bra att runda utanför ibland bättre att vänta in och runda nära märket

Håll höjd efter rundningen

Efter att man har kommit runt märket vill man hålla höjden mot båten framför och den bakom. Om man ramlar ner i lä om båten framför får man skitvind och riskerar att båtarna bakom seglar förbi. Det blir dessutom svårt att slå om man inte klarar att hålla höjden mot båten bakom. Om man har en båt framför kommer man att få spegelvind av denna och kan normalt inte hålla både samma fart och höjd. Då får man acceptera att man tappar någon båtlängd i fart så länge man klarar av att hålla höjden.

Ut ur rundningen kan det hända att båten framför är långsammare, om man ligger tätt bakom kan det hända att man måste väja att inte köra in i aktern. När man väjer undan är det extremt viktigt att väja åt lovart och inte åt lä, så att man klarar att hålla höjden.

Bromsa i rätt läge!

Om man vill ställa till det för båten bakom och ge sig själv mer spelrum, kan man avsiktligt råka tappa storskotet eller styra upp lite mycket i vind så att båten stannar till och på så sätt tvinga båten att väja. Om man dessutom gör det precis vid märket har båten bakom att välja på att segla i märket eller väja åt lä, då är han i skiten.

Victor Västernäs

victor@searchmagazine.e

Top