NÄSTA

Organisk segelbåt – i balsa, linneväv och epoxy på cashewnötter (video)

September 11, 2018 @ 22:45:29   Foto Johan Bodell/Chalmers


1 AV 1

Från tillverkningen av det organiska skrovet. Nu är Formula Sailing-teamet klara med sin båt. Nedan följer ett pressmeddelande från Chalmers tekniska högskola. Fotografiet är taget av Johan Bodell/Chalmers. Missa inte filmklippet längst ner.

 

Nu är den klar: En segelbåt med skrov byggt av balsaträ, linneväv och en cashewnötbaserad epoxy. De åtta studenterna i Chalmers Formula Sailing-team ska snart skicka iväg sin organiska kappseglingsbåt till Italien där de ska tävla i en regatta 20-23 september. Men först visas den upp.

 

Premiärvisning och dop 

Tid: torsdag 13 sep kl 12.00

Plats: Teknologgården, Chalmers campus Johanneberg (innanför Chalmers huvudentré)

 

Mer om Formula Sailing och den organiska segelbåten

Varje år tävlar båtar som representerar europeiska universitet i ett tredagarsrace i Palermo, Sicilien. Då gäller det att ha en så bra båt som det bara är möjligt. I år är det första gången som Chalmers deltar.

 

Under ett års tid har åtta studenter på mastersprogrammet i Marin teknik arbetat med att konstruera en snabb kappseglingsbåt som enligt tävlingens bestämmelser ska ha ett skrov som består till 70 % av naturmaterial.

 

Studenterna har valt en sandwichkonstruktion med en kärna av balsaträ och ytskikt av linfibrer i en cashewnötsbaserad epoxi för att få till kravet att skrovet till största del ska bestå av naturmaterial. Båten är utformad enligt en "boxregel" med mycket få begränsningar av dimensioner: max längd 4,60m, max bredd 2,10m, max segelyta: 33m2. 70 % av skrovvikten måste komma från naturmaterial.

 

Reglerna säger att den som seglar båten i tävlingen också måste vara student från samma universitet som design- och byggteamet så det kommer att finns två besättningsmedlemmar ombord under tävlingen som båda är Chalmers studenter på elitnivå i den olympiska 49-erklassen. Eftersom den nya båten är en utveckling av 49ern kommer deras erfarenhet att bli en stor tillgång i tävlingen.

 



 

 


KOMMENTERA

Security Image

RELATERADE ARTIKLAR

  • CHALMERS FOILOPTIMIST UTE PÅ ÖPPET ...

    Chalmersforskare har under år haft tanken och drömmen om att bygga en fullt foilande optimist. Sagt och gjort, de gjorde saken ti...

  • Team Patrik Sturesson

    Gothenburg Student Race

    Årets segrare av Gothenburg Student Race 2015 blev Patrik Sturesson som rorsman och gastarna Marcus Höglander och Erik Larsson. De sl...

  • Forskning om segling

    Är du intresserad av att hjälpa seglingen framåt genom forskning. Det här verkar vara ett spännande projekt på C...

  • Optimistjolle av cellulosa

    Flyter en båt av cellulosa?

    Det frågar sig en grupp studenter från Chalmers som räknat på detta och nu byggt en optimistjolle av materialet för ...

  • Studentrace

    Student Race i Göteborg den 16 Maj!

    Uppladdningen inför den stora Studentkampen i segling är i full gång. Vilket är egentligen Sveriges bästa seglande uni...

  • FOTO Jeff Flindt

    Livflotteövning ska öka säkerheten ...

    I juni genomförde Sjöräddningssällskapet tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS en livflotteövning, där e...

LÄS SENASTE NUMRET

05-2017

DE FEM MEST LÄSTA

Se hur en vindflöjel fungerar (video)

I videon nedan kan ni se Ryan från Sailing Kittiwake berätta hur en vindflöjel fungerar.   Sailing Kittiwake består av Ryan och Elena, som tillsammans ...

Gennakeraction.

Gammal är äldst - Johnie Berntsson ...

Göteborg visade sin bästa sida, med hårda vindar och en och annan regnskur,...

TRE ÖNSKNINGAR I EN GRAND LARGE 360

Den cruising-inriktade serien Grand Large är Dufours svar på den bästa komb...

ParaVM i Sheboygan (video)

Så var ParaVM igång! Fia Fjelddahl seglade sin 2.4mR och placerade sexa efter...

Wooooow - bästa drönarklippen från ...

Drönartekniken öppnade upp nya dörrar för oss Volvo Ocean Race-fans att...



x