SKRÄCKBLANDAD FÖRTJUSNING I SÖDRA ISHAVET

Från Volvo Ocean Race Göteborg: Nu går äventyret vidare från Kapstaden till Melbourne. En klassisk sträcka för Volvo Ocean Race med segling i Södra ishavet, isberg, hård vind och höga vågor.

– Känslan just nu är skräckblandad förtjusning, säger Martin Strömberg som seglar på Turn the Tide on Plastic.

I de första upplagorna av Volvo Ocean Race startade, när tävlingen hette Whitbread Round the World Race, var det just segling i Södra ishavet som karaktäriserade kappseglingen. Och det är en typ av segling som sedan dess har lockat många seglare till att delta. Södra ishavet har alltid varit en del av tävlingsrutten men eftersom den pågående upplagan inte kommer att göra ett stopp i mellanöstern är den etapp som startar nu ett steg tillbaks till tävlingens rötter.

– Det är svårt att beskriva Södra ishavet och egentligen är det ganska få människor som någonsin befunnit sig där, säger Martin Strömberg. Med enorma vågor runt båten är det klart att man kan känna sig liten. Samtidigt finns det en märklig dragningskraft och det är en stor upplevelse att segla söder om 40:e breddgraden. Det händer att jag stannar kvar på däck en stund efter att jag avslutat min vakt bara för att försöka greppa situationen.

Start i uppförsbacke

Inledningen på etappen väntas enligt väderprognoserna bli ungefär som när båtarna lämnade Lissabon för drygt en månad sedan. Efter starten ser det ut att bli kraftig motvind.

– Vi kommer segla med vinden nästan rätt i näsan i början och det kan bli kämpigt mentalt när man tänker på att det är långt kvar till Melbourne, säger Martin Strömberg som också fått svara på en hel del frågor de lagkamrater som nu ger sig in i Södra ishavet för första gången.

– De frågar om hur kallt det är, hur jobbigt det kommer vara och hur man hanterar det.

Enkelt utryckt kan man säga att det blåser mer ju längre söderut man kommer vilket också betyder att det går fortare. Men det handlar också om att inte slita för mycket på besättningen och på båten i de tuffa förhållanden som råder. Ett litet misstag kan vara avgörande och det finns en anledning till att breddgraderna kallas för ”the roaring 40’s” och ”the furious 50’s”.

– Vi är väldigt isolerade och seglar så långt från land att det egentligen bara våra motståndarlag som kan komma till undsättning om någon olycka skulle hända.

En kollision med ett isberg är förödande och i de områden som båtarna nu ger sig in i är dessa tysta jättar inte ovanliga. Därför finns det regler som sätter stopp för hur långt söderut båtarna får segla. Gränserna kallas för ”ice-gates” och oftast seglar båtarna precis på den tillåtna gränsen.

– Sjömanskap är alltid avgörande och speciellt på den här etappen. Vi vet att vinden och vågorna kommer att slita på både oss som seglar och på båtarna så att bara komma hela vägen till Melbourne i gott skick är det första målet. Det är ett kort stopp i Melbourne och om man blir sen dit eller skadar båten riskerar man att missa nästa start och i värsta fall flera etapper.

Laddad för revansch

I täten av tabellen har en trion MAPFRE, Vestas och Dongfeng Race Team dragit ifrån knappt. Team Brunels erfarna besättning har hittills underpresterat men kommer säkerligen vara på hugget för att plocka viktiga poäng och komma ikapp. Och efter två sistaplatser är Turn the Tide on Plastic hungriga på revansch. Marginalerna är små och Martin Strömberg är övertygad om att det unga laget nu är redo att på alvar utmana konkurrenterna.

– Vi är taggade och vi lärde oss mycket på senaste etappen. Det finns mycket vilja i laget och nu vill vi bevisa vad vi kan med en bra placering.

Top